Než poprvé vystřelí...

23. listopadu 2008 v 7:17 | Tomáš Feřtek |  PŘEVZATÉ TEXTY A ODKAZY
/Vyšlo v časopisu REFLEX č. 46/2008/

PILOTNÍ PROGRAM SE OSVĚDČIL. DĚTI JSOU VE ŠKOLE MÉNĚ AGRESÍVNÍ.

Mají mít učitelé STATUS VEŘEJNÉHO ČINITELE, aby si na ně žáci nedovolovali? Návrh školských odborů by sice řešení nepřinesl, ale upozorňuje na podstatný problém. Žáci a studenti jsou čím dál agresívnější, učitelé nemají fakticky žádný nástroj, jak se proti tomu bránit, a přitom vyzkoušené řešení existuje.
O důvodech, proč téměř na všech školách, včetně mateřských, učitelé v posledních letech zaznamenali raketový nárůst dětské agresivity, můžeme jen spekulovat, ale zase tak složité to nejspíš není. Zrychlující se životní tempo, rozpadající se rodiny a pak také fakt, že generace dnešních rodičů už je sice zvyklá se ozvat, ale zatím ještě neumí klidně vyjednávat. Z dřívějšího "hlavně na sebe neupozornit" přešli rovnou k "já si to s ní vyřídím". A děti to dělají zrovna tak.

UČITEL POD ZÁKONEM
Status veřejného činitele by umožnil trestně stíhat rodiče i středoškoláky za jakoukoli agresi, včetně slovní. Ale řešení je to jen zdánlivé. Umožňuje potrestat viníky, možná i někoho preventivně vystraší, ale nesnižuje míru všudypřítomné agresivity na školách a zcela pomíjí její příčiny. Naopak jen posune školy směrem ke káznici, kde je všechno zakázané, a exploze nahromaděné agrese bude o to dramatičtější. Protože až první středoškolák vytáhne na učitele pistoli (vlastně je překvapivé spíš to, že se to zatím nestalo, i když několik školních vražd už za sebou máme), těžko ho zastaví, že se chystá zastřelit veřejného činitele.
Navíc tento status by měl pro učitele i nemilé důsledky. Trestní sazby za mnohé prohřešky jsou u veřejného činitele podstatně vyšší. Ministerstvo školství se na tento návrh tváří rozpačitě a oficiálně se vyjádřilo, že chce jít při ochraně učitelů jinou cestou. Jakou, to zatím nesdělilo. Prý vyjednává.

VIP KARIÉRA
To je trochu paradox, protože ve skutečnosti už jsme si funkční řešení vyzkoušeli. Letos v září skončil projekt VIP kariéra, placený z evropských peněz. V jeho rámci fungovali od roku 2005 na zhruba stovce českých a moravských škol placení poradci. Většinou šlo o psychology nebo speciální pedagogy. A i když smyslem projektu bylo především kariérní poradenství (odtud ten název), ve skutečnosti řešili především problém s agresívními dětmi, žáky s poruchami učení a také s učiteli, kteří si s nimi nevědí rady.
Oproti běžné pedagogicko-psychologické poradně měl "školní psycholog" výhodu každodenního kontaktu. Znal situaci a byl schopen rozlišit, že ne vždy je problém jen v chování dítěte. Jeho úkolem bylo poskytovat servis oběma stranám. Výsledky byly přesvědčivé právě proto, že nešlo o represi, ale řešily se příčiny, z nichž agresivita vzniká. Na školách zařazených do programu poklesl počet případů šikany a výrazně se zlepšilo školní klima. Není to nic překvapivého. Ve starších evropských zemích je podobná funkce naprosto běžná.

VYBERTE SI
Ministerstvo uvažuje o pokračování projektu od ledna příštího roku na stejných školách. Ale stovka či dvě stovky pokusných škol stejně nic neřeší. Tahle cesta je vyzkoušená a funguje, to už víme. Je třeba nabídnout takovou pomoc všem. Samozřejmě, není to samospasitelné. Dva poslední největší případy školních vražd, při nichž se střílelo, jsou z Finska, kde je poradenská péče školních psychologů přímo vzorová.
Ale ve skutečnosti máme jen dvě možnosti. Buď hasit dětskou a rodičovskou agresivitu hned v zárodku, nebo jít cestou bezpečnostních rámů, kamer, nuceně odzbrojených občanů a ozbrojených učitelů se statusem veřejného činitele. Ta první nám nezaručí, že se v našich školách nikdy nebude střílet. Při té druhé máme prakticky jistotu, že se střílet bude.

Tomáš Feřtek
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama